Na 2 jaar en 6 weken brandde mijn airfryer door. Er kwam rook uit de motor en hij doet niets meer. Lees wat er gebeurde…
Op Eerste Pinksterdag wilde ik rundvleeskroketten maken in de airfryer XXL. Hij staat in de garage en zoals gebruikelijk verwarmde ik hem voor op 200 graden. Ze moeten er namelijk 10 minuten in op die temperatuur, zoals veel snacks uit de vriezer. Na het voorverwarmen deed ik de twee kroketten in het mandje en programmeerde de airfryer.
Rook uit de motor
Even later, na het tafeldekken, ging ik eens kijken hoe het ermee stond. Soms draai ik ze namelijk om halverwege. De tijd was nog niet voorbij, ik denk een minuut of 7. De garage stond vol rook en er kwam nog meer rook uit de bovenkant (dus niet de achterkant). Het display van de airfryer was zwart, hij was dus uitgegaan. Ik trok meteen de stekker eruit en nam hem mee naar buiten. Het zou kunnen dat er brand in de motor was, gezien de rook. De kroketten waren zwart aangebrand zag ik en de buitenkant van de airfryer was veel heter dan normaal. Ik stond op het punt de tuinslang erop los te laten toen we besloten het nog even aan te kijken. Ik trok de bovenklep van het apparaat (dat gaat makkelijk, zit met wat klemmen vast) en zag dat de rook ook echt uit de motor kwam. Dat duurde zeker 10 minuten. Daarna deed de airfryer alsnog helemaal niets meer, dus echt kapot. Ik denk de temperatuursensor, waardoor het apparaat te heet is geworden. Anders branden kroketten niet aan in zo’n korte tijd.
En maar wachten…
De airfryer is van april 2018, dus net iets meer dan 2 jaar oud. Hij is eind vorige zomer als eens voor reparatie weggeweest omdat de knopjes op het display waren gebroken. Dus nu opnieuw contact gelegd met Philips. Eerst via de chat. De medewerker zou de informatie doorzetten naar ‘de tweede lijn’en die kwam met een heel onaantrekkelijk aanbod. Namelijk tegen eigen kosten opsturen voor reparatie, betalen voor een onderzoek en dan wachten wat er zou gebeuren. Ofwel konden ze hem maken (tegen betaling van een onbekend bedrag), ofwel zouden ze hem vernietigen. Het alternatief was 40 procent korting op een andere airfyer uit de online shop, waar er welgeteld de keuze is uit 2 modellen tegen meer dan de winkelprijs. Gezien de leeftijd van de airfryer en dat dit duidelijk een technisch mankement is, geen slijtage of ouderdom, ging ik hiermee niet akkoord. Ik stuurde een uitgebreide mail terug waarom niet. En hoorde niks meer. Een paar dagen later belde ik maar eens. Nu een andere mevrouw aan de lijn, die alles opnieuw opschreef en opnieuw zou doorzetten naar ‘de tweede lijn’. En hoorde ik niets meer. Gisteren, een week na het telefoongesprek, belde ik nog maar eens. Opnieuw hetzelfde aanbod, dat ik niet fair vind. Een apparaat van 240 euro hoort niet na 2 jaar en een beetje helemaal kapot te zijn, zeker niet als hij al eens weg is geweest waardoor ik hem feitelijk korter heb gebruikt.
Andere airfryer
Mijn eigen voorstel is dat ik meer korting krijg op een nieuwe, een XL bijvoorbeeld. Die zijn sowieso wat goedkoper en qua functionaliteit merk ik weinig verschil met de XXL, en het mandje is ook niet schoner gebleven. Nu maar wachten of Philips nog reageert, na bijna 2 weken contact, 1 chatgesprek, twee e-mails en 2 telefoontjes van mijn kant.
Duimen jullie mee?
Thanks for sharing this information.
Myflixer – thanks for sharing this great information’s.
goojara movies – thanks for sharing this useful information.
Een kleinkind van mij en een dochter hadden allebei brand in de aifryer xl deze week. Deze was ongeveer 2 jaar oud.
did you get replacement ?
En…..? Is het al opgelost?
Groet, Frans
Philips moet de juiste reden controleren en u hiervoor een vervanging geven. Omdat het geen externe fout is, is het een interne fout.
Er bestaat nog altijd iets als verwachte levensduur. En het feit dat hij door gebrand is. Ondanks een kema keur. Philips zou minstens een onderzoek hier naar moeten instellen en een vervangend apparaat aanbieden. 1 telefoontje met het woord verwachte levensduur en ombudsman maakt ze behoorlijk zenuwachtig.